Warning: Undefined variable $ub in /home/platne/serwer57314/public_html/wp-content/plugins/advanced-page-visit-counter/public/class-advanced-page-visit-counter-public.php on line 148
Jak otworzyć studio piercingu? - MaRTWy Piercing

Jak otworzyć studio piercingu?

Moje studio – Piercing Spot

W tym artykule omówimy sobie pokrótce jak otworzyć studio piercingu. Nie zależnie czy będzie to studio tatuażu, studio piercingu, gabinet kosmetyczny, studio paznokcia czy inny rodzaj działalności w branży beauty, cały proces powinien wyglądać bardzo podobnie.

Otwarcie własnego studia było moim marzeniem od wielu lat, jednak to praca piercera na pełen etat najbardziej mnie do tego przygotowała.

Gdybym nie miał wiedzy, którą zdobyłem wraz z doświadczeniem, otwarcie własnego miejsca na pewno zajęłoby mi dużo więcej czasu i popełniłbym mnóstwo niepotrzepanych błędów.

Tym artykułem chcę Ci oszczędzić trochę czasu i popełniania błędów, jeśli sami macie w planach założenie własnej firmy. Dla tych, którzy czytają ten artykuł z ciekawości, pokażę jaką drogę przeszedłem, dlaczego trwało to dłużej niż założyłem i jakie etapy były najtrudniejsze, żebyś mógł poznać ten świat trochę od środka.


Poświęcenie własnego czasu na analizę nieustannie zmieniających się przepisów prawa podatkowego mija się z celem i rozprasza naszą uwagę od osiągnięcia celu.


Doradztwo podatkowe

Doradztwo podatkowe było dla mnie absolutną podstawą, więc poświęciłem trochę czasu na znalezienie takiego doradcy, który miał najlepsze opinie w mojej okolicy.

Jestem przekonany, że poświęcenie własnego czasu na analizę nieustannie zmieniających się przepisów prawa podatkowego mija się z celem i rozprasza naszą uwagę od osiągnięcia celu. Uważam, że to jedna z tych spraw, w których lepiej wydać pieniądze niż próbować wszystko rozwikłać na własną rękę.

Na spotkaniu doradca po zadaniu odpowiednich pytań powie Ci, jaki rodzaj prowadzenia działalności będzie dla Ciebie najkorzystniejszy. W skrócie mówiąc, doradzi Ci jak zapłacić legalnie jak najmniej podatków, żeby Twoje pieniądze zostały spożytkowane wedle Twojego uznania :).

Przed taką wizytą warto przeanalizować jakie koszty i przychody przewidujesz w pierwszym roku. Jaki rodzaj usług zamierzasz prowadzić – czy tylko usługi, czy też sprzedaż, szkolenia itp.

Najlepiej, jeśli biuro podatkowe oferuje od razu usługi księgowości. Koszt takiej księgowości jest niewielki, a zaoszczędza dużo czasu na naukę i ogarnianie wszystkich dokumentów.

Zamiast siedzieć w fakturach, lepiej spożytkować ten czas na rozwój siebie i firmy.

Spora część księgowych bierze ok. 150 zł miesięcznie (z limitem ilości faktur- każda dodatkowa faktura jest płatna parę złotych więcej).

Pamiętaj! Nie musisz znać się na wszystkim. Umiejętne delegowanie obowiązków przynosi o wiele więcej korzyści niż kosztów.

Znalezienie lokalu.

To punkt, który przyniósł mi najwięcej stresu, najmocniej opóźnił otwarcie studia i poświęciłem na niego chyba najwięcej energii. Zaraz wytłumaczę dlaczego.

Wybór miejsca, w którym będzie Twoja firma ma ogromne znaczenie, jeśli jesteś początkującym piercerem (lub innym usługodawcą).

Dla osób, które posiadają już swoją stałą bazę klientów i mają specyfikę pracy, w której klient wraca regularnie (np. Stylizacja brwi, rzęs, paznokci), miejsce nie ma aż takiego znaczenia. Przeważnie te osoby mają już zapełnione kalendarze i nie przyjmują za często nowych osób.

Dla osób, które dopiero chcą się pokazać, stawiają na klientów z turystyki, lub ich usługi często ograniczają się do maksymalnie 1-2 wizyt jednego klienta, adres lokalu może przeważyć na tym, czy nasza działalność utrzyma się na rynku.

O ile wolnych lokali w moim przypadku było sporo, o tyle mało z nich nadawało się na wynajem.

Najczęstsze powody, dla których odrzucałem lokal:

  • Układ pomieszczeń w lokalu nie dawał możliwości, by pomieścić: miejsce zabiegowe, miejsce do sterylizacji, poczekalnie i miejsce na pomieszczenie gospodarcze
  • Lokal był w stanie deweloperskim (w centrum Gdańska szczególnie dużo jest takich miejsc), a taki stan nadaje się tylko dla osób, które mają bardzo dużo czasu i pieniędzy. Jeśli decydujesz się na taki lokal, to musisz się liczyć z podwojeniem kosztów otwarcia działalności. Oczywiście, jeśli nie znasz się na budowlance, to dojdą jeszcze po drodze sprawy, o których nie wiesz na początku, co również generuje dużo stresu i wydatków.
  • Lokal w ścisłym centrum – dla mnie dużym minusem jest to, że najprawdopodobniej takie miejsce jest zabytkiem i większość zmian w lokalu lub w witrynach musimy konsultować z wojewódzkim konserwatorem zabytków, co też jest mocno czaso i koszto chłonne. Dodatkowo w ścisłym centrum (np. Gdańska), nie ma możliwości wjechać autem, co znacznie utrudnia Twoim klientom dotarcie do Ciebie.
  • Cena
[Niedługo na stronie pojawi się osobny artykuł o dokładnych kosztach otwarcia lokalu! Kwoty- bez owijania w bawełnę].

Tutaj miałem najwięcej stresu, bo gdy już udawało znaleźć się lokal, który chciałem wynająć to w momencie przedstawiania mi szkicu umowy czyhały na mnie same pułapki :). Przykładów jest kilka, ale jeden z najbardziej niebezpiecznych to: Spóźnienie się z opłatami 1 dzień (czasami może to nie wynikać z Twojej winy) skutkowało karą w wysokości 50 tys. złotych (tak, naprawdę taki zapis był w umowie).

Pamiętaj! Zawsze bardzo dokładnie przeczytaj umowę najmu i jeśli nie czujesz się pewny czy dobrze robisz, przed podpisaniem jej umów się z radcą prawnym, który przeanalizuje umowę z Tobą.

Absolutnie niedopuszczalne jest podpisywanie umowy „na hurra” zaraz po oględzinach lokalu – poproś o przesłanie jej mailowo i przeczytaj ją jeszcze raz na spokojnie.

Umowa zazwyczaj nie powinna mieć więcej niż 2-3 strony. Wszystko powyżej tej ilości są to najprawdopodobniej zapisy na Twoją niekorzyść. Tego rodzaju umowy reguluje kodeks cywilnoprawny.

Przed wyborem miejsca najlepiej dokładnie wypisz sobie jakie punkty są dla Ciebie decydujące, a w jakich jesteś bardziej elastyczny.

Ja wiedziałem, że przede wszystkim zależy mi na wejściu „z ulicy”, na dużej witrynie, na tym by można było łatwo dojechać i zaparkować blisko studia. Wiedziałem ile jestem w stanie wydać miesięcznie, na lokal ze wszystkimi dodatkowymi opłatami.

Ważne! Pamiętaj, że większość lokali wymaga odświeżenia – oglądając wybrane miejsce rozpisz sobie i uwzględnij w kosztach przemalowanie ścian, instalację oświetlenia, wyrównanie ścian itp.

Coś, o czym jeszcze warto wspomnieć to czas, na jaki podpisujesz umowę.

Podpisanie umowy na 5 lat może wiązać się ze sporym ryzykiem. Coraz częściej obie strony decydują się na 2 lata, co jest optymalnym czasem, by dowiedzieć się czy firma ma w danym miejscu potencjał, czy jednak po roku zacząć rozglądać za innym miejscem.

Załatwianie formalności.

Po znalezieniu miejsca i podpisaniu umowy doradca finansowy pomógł mi ze wszystkimi formalnościami.

Sam musiałem za to wybrać kasę fiskalną, pamiętajcie, że jest ona w naszym zawodzie obowiązkowa. Od tego roku musi być to kasa online. Na miejscu sprzedawca kasy przeprowadza króciutkie szkolenie z jej użytkowania i tłumaczy jak działa cały system raportowania (wysyłaniem raportów do urzędu skarbowego leży po stronie księgowej).

Pamiętaj!

Możesz złożyć wniosek do urzędu skarbowego o zwrot części środków za zakup kasy!

Warto to zrobić, jednak zapoznaj się również z zasadami dotyczącymi tego zwrotu.

Inne sprawy, które warto załatwić przed otwarciem

  • Podpisanie umowy na internet. Zdecydowanie w tych czasach bardzo ciężko prowadzić dobrze firmę bez podłączenia do internetu. Kontakt z klientem jest bardzo ważny, a teraz social media są najpopularniejszą drogą kontaktu.
  • Telefon służbowy. Nie polecam podawać numeru prywatnego. Dla zachowania higieny pracy najlepiej będzie posiadać osobny numer i telefon wyłącznie do celów służbowych.
  • Ubezpieczenie lokalu. To kolejny punkt, który według mnie powinien być obowiązkowy. Miesięczny koszt wykupionego ubezpieczenia zazwyczaj jest w cenie jednego wykonanego przekłucia, a daje to niewyobrażalnie mniejszy stres (nie oszukujmy się, otwieranie biznesu jest odwrotnością relaksu). Minimum to ubezpieczenie od zalania, pożaru, wybicia witryn, kradzieży
  • Podpisanie umowy na wywóz odpadów medycznych i rejestracja w systemie BDO. Ten punkt jest ekstremalnie ważny, ponieważ jeśli nie wykonamy tych czynności, grożą nam wysokie kary (od kilkunastu do kilkuset tysięcy złotych).

Ważnym punktem, który rozwinę w jednym z następnych artykułów, są wymogi sanepidu odnośnie do lokalu, w którym będziemy świadczyć usługi. Nie zabieraj się za szukanie lokalu, zanim się z nimi nie zapoznasz.

Ostatnią sprawą, ale wcale nie mniej ważną jest oczywiście wyposażenie studia.

Listę wszystkich niezbędnych rzeczy, produktów, mebli i innego sprzętu, który zakupiłem do swojego studia, połączę z artykułem o kosztach otwarcia biznesu.

Nie ważne co się mówi odnośnie biznesu, ważne co się robi.

Na koniec ciekawostki o mojej drodze w otwarciu studia i dlaczego z wiedzą, którą mam teraz otworzyłbym je w tydzień, a zajęło mi to ponad miesiąc 🙂

  • Na dzień przed planowanym otwarciem studia pękła rura od kaloryfera, co doprowadziło do zalania całej łazienki i znajdujących się pod lokalem piwnic (tutaj od razu przydało się ubezpieczenie).Piszę o tym głównie dlatego, że takie sytuacje się dzieją i nie mamy na nie wpływu. Jeśli weźmiesz je za pewnik przy otwieraniu biznesu, to nie będą aż takim zaskoczeniem i nie zniechęcą Cię do działania. Pod górkę nie ma tylko ten, co nic nie robi.
  • Zacząłem zamawiać wyposażenie dopiero po wynajmie lokalu, co wydawało mi się, że ma sens – żeby nie kłopotać się z przewożeniem całego sprzętu do studia. W moim wypadku spowodowało to największe opóźnienie, bo mimo że lokal był już gotowy, to nie mogłem zacząć pracy bez np. Leżanki i z takich powodów studio stało nieużywane kilka dni, a ja miałem związane ręce.
  • Nie zrobiłem porządnego planu remontu studia (bo się na tym nie znam), w związku z czym sklepy budowlane odwiedziłem dosłownie 50 razy i bezpowrotnie straciłem około 40 godzin
  • Ostatni punkt dotyczący powodów, dlaczego otwarcie własnego studia nastąpiło później niż sądziłem, ale w kontekście ostatnich lat i zdecydowania się na własny biznes. Bardzo długo wydawało mi się, że kiedyś będzie lepszy czas i w pewnym momencie, zamiast poświęcać czas na myślenie zacząłem po prostu się przygotowywać.

Zauważcie, że otworzyć biznes nie jest aż tak trudno, dopiero potem zaczyna się ciężka, ale bardzo satysfakcjonująca praca 🙂

MaRTWy piercing

Tomasz „MaRTWy” Rogowski


Opublikowano

w

przez

Tagi:

Komentarze

Jedna odpowiedź do „Jak otworzyć studio piercingu?”

  1. Awatar Mark

    Thanks for your blog, nice to read. Do not stop.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *